-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: دوشنبه 07 خرداد 1403

 آیا گرفتن گواهی سلامت برای فروشنده سالخورده ضرورت دارد ؟

باسلام آقای وکیل. بنده پدرم متولد۱۳۲۶میباشد و به نوعی سالخورده محسوب می شود. پارسال یه زمینی خریداری نمودن الان من اون زمین رو یک ساختمون ۴ طبقه ساختم و بابام میخواد ۲دانگ از کل ساختمونو به نامم بزنه آیا بدون برگه سلامت پزشک قانونی و گرفتن گواهی سلامت میتونه این قولنامه رو امضا کنه و مشکلی بعداً از طرف برادرام برام پیش نیاد و اون چهار دانگی که باقی میمونه رو منم سهم داشته باشم ؟ در واقع سوال من این است که آیا گرفتن گواهی سلامت برای شخص فروشنده سالخورده ضرورت دارد ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 192

معامله شخص سالخورده

 

ضرورت گرفتن گواهی سلامت پزشکی و روانی قبل از معامله برای فروشنده سالخورده

  • اصولاً هر شخصی بعد از تولد و زنده متولد شدن دارای اهلیت تمتع می باشد و می تواند صاحب حق باشد و مواد 956 و 958 قانون مدنی موید این نظر است. بنابراین اصل این است که هر شخص دارای اهلیت تمتع است.
  • علاوه بر اهلیت تمتع ، ممکن است شخص توانایی قانونی برای دارا شدن حق داشته باشد و بتواند طرف حق واقع گردد؛ اما افراد ممکن است در نتوانند در ابتدا مستقیما طرف حق واقع شوند و قانون گذار برای آنها محدودیتی قائل شود و اهم آن محدودیت ها صغر سفه و جنون است ماده 1207 قانون مدنی موارد حجر را بیان کرده است. 
  • قانون راجع به رشد متعاملین مصوب 1313 قانون مدنی بیان دارد که اشخاصی که به سن ۱۸ سال شمسی تمام رسیده‌اند در محاکم عدلیه و ادارات‌دولتی و دفاتر اسناد رسمی رشید محسوب می‌شوند مگر این که عدم رشد آنها به طرفیت مدعی‌العموم در محاکم ثابت گردد. 
  • پس طبق این قانون افراد پس از 18 سالگی اهلیت کامل جهت استیفای حق را خواهند داشت مگر اینکه خلاف آن ثابت شود . البته در مواردی هم وجود دارد که سفه یا جنون افراد در کودکی بوده باشد و متصل به صغر باقی بماند که این افراد هم همچنان محجور تلقی می شوند. 

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص ضرورت اخذ گواهی سلامت برای معامله با شخص سالخورده

♦  هیچ مدرک یا گواهی جهت احراز سلامت برای انعقاد معامله نیاز نیست و اگر در وقوع صحت چنین عقدی شک یا ایراد وارد شود شخصی که مدعی می باشد باید این مسئله را اثبات کند که این امر همیشه کار سختی خواهد بود و نیاز به داشتن مدارک پزشکی و تشخیص پزشکی قانونی در صورت اختلال حواس یا عدم داشتن اهلیت خواهد بود که یک مفهوم عرفی و پزشکی است و همیشه کار راحتی نمی باشد. 
♦اما اگر به همین دلیل که پدر شما سالخورده هستند و یا ممکن است به خاطر برخی بیماری های معمول دارویی مصرف کنند؛ این موارد در رویه دادگاه ها مورد پذیرش نخواهد بود و معمولا افرادی که چنین ادعاهایی دارند قصد برهم زدن یا ابطال عقد را دارند که نیاز به داشتن دلایل بسیار قوی است. 

 

مستندات قانونی - معامله با فرد سالخورده

قانون راجع به رشد متعاملین - ‌مصوب ۱۳ شهریور ماه ۱۳۱۳ شمسی
‌ماده واحده - از تاریخ اجرای این قانون در مورد کلیه معاملات و عقود و ایقاعات به استثناء نکاح و طلاق محاکم عدلیه و ادارات دولتی و دفاتر‌اسناد رسمی باید کسانی را
که به سن ۱۸ سال شمسی تمام نرسیده‌اند اعم از ذکور و اناث غیر رشید بشناسند مگر آن که رشد آنان قبل از اقدام به انجام‌معامله یا عقد و یا ایقاع به طرفیت مدعی‌العموم در محاکم ثابت شده باشد اشخاصی که به سن ۱۸ سال شمسی تمام رسیده‌اند در محاکم عدلیه و ادارات‌دولتی و دفاتر اسناد رسمی رشید محسوب می‌شوند مگر این که عدم رشد آنها به طرفیت مدعی‌العموم در محاکم ثابت گردد. ‌مناط تشخیص سن اشخاص اوراق هویت آنها است مگر آن که خلاف آن ثابت شود. ‌این قانون که مشتمل بر یک ماده است در جلسه سیزدهم شهریور ماه یک هزار و سیصد و سیزده شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

ماده ۲۱۱ قانون مدنی

برای اینکه متعاملین اهل محسوب شوند باید بالغ و عاقل و رشید باشند. 

ماده ۲۱۲ قانون مدنی

معامله با اشخاصی که بالغ یا عاقل یا رشید نیستند به واسطه عدم اهلیت باطل است . 

ماده ۲۱۳ قانون مدنی

معامله محجورین نافذ نیست.

ماده ۱۲۰۷ قانون مدنی

اشخاص ذیل محجور و از تصرف دراموال وحقوق مالی خود ممنوع هستند :

۱ - صغار

۲ - اشخاص غیر رشید

۳ - مجانین

 


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.